Jika Cashback yang dijangkakan tiada di akaun ShopBack anda, panduan ini akan menunjukkan cara melaporkan Cashback yang hilang.
Nota: Anda hanya boleh membuat laporan 7 hari selepas tarikh pembelian anda untuk mengambil kira masa pemprosesan Cashback.
Sebelum membuat laporan, anda boleh rujuk dahulu Isu penjejakan Cashback: Cashback yang hilang atau tidak lengkap. Ia memberi penjelasan yang terperinci punca-punca Cashback anda mungkin hilang.
- Pergi ke Account → Support → Report an issue.
- Pilih jenis transaksi anda.
- Isi butiran yang berkaitan. Pilih kedai yang anda membuat pembelian dari dropdown menu dan tarikh serta masa pembelian. Kemudian, klik Next.
- Masukkan nombor Order ID anda sepatutnya telah diterima daripada kedai yang anda beli, melalui e-mel atau SMS atau resit fizikal.
- Jika anda tidak dapat mencari order ID, anda boleh menghubungi kedai untuk mendapatkannya.
- Kedai yang berbeza mungkin mempunyai nama yang berbeza untuk ini, seperti order number, booking ID, receipt ID, dan lain-lain.
- Jika anda membuat laporan semasa Cashback anda masih diproses, kami akan memberitahu anda bila anda perlu semak semula.
- Jika kami tidak dapat mengenal pasti order ID anda, kami akan meminta anda maklumat lanjut:
- Jumlah pembelian
- Mata wang yang digunakan untuk membayar
- Kod kupon (jika berkenaan)
- Imej pengesahan pesanan anda: Ini boleh menjadi tangkapan skrin (pengesahan e-mel, resit, dll) yang membuktikan pembelian anda dalam format .PNG, .JPEG atau .PDF.
- Selepas mengisi butiran, klik Send My Report.
- Selepas dihantar, anda akan menerima e-mel pengesahan daripada kami yang menyatakan tindakan seterusnya. Siasatan anda boleh mengambil masa sehingga 120 hari. Kami menghargai atas kesabaran anda sepanjang tempoh siasatan dilakukan.
- Letakkan kursor anda di atas ikon di sebelah perolehan Cashback anda dan klik pada Missing Cashback.
- Klik Report a Missing Cashback.
- Apabila ShopBack Help yang muncul di sisi, pilih jenis transaksi anda.
- Isi butiran yang berkaitan. Pilih kedai yang anda membuat pembelian dari dropdown menu dan tarikh serta masa pembelian. Kemudian, klik Next.
- Masukkan nombor Order ID anda sepatutnya telah diterima daripada kedai yang anda beli, melalui e-mel atau SMS atau resit fizikal.
- Jika anda tidak dapat mencari order ID, anda boleh menghubungi kedai untuk mendapatkannya.
- Kedai yang berbeza mungkin mempunyai nama yang berbeza untuk ini, seperti order number, booking ID, receipt ID, dan lain-lain.
- Jika kami tidak dapat mengenal pasti order ID anda, kami akan meminta anda maklumat lanjut:
- Jumlah pembelian
- Mata wang yang digunakan untuk membayar
- Kod kupon (jika berkenaan)
- Imej pengesahan pesanan anda: Ini boleh menjadi tangkapan skrin (pengesahan e-mel, resit, dll) yang membuktikan pembelian anda dalam format .PNG, .JPEG atau .PDF.
- Selepas mengisi butiran, klik Send My Report.
- Selepas dihantar, anda akan menerima e-mel pengesahan daripada kami yang menyatakan tindakan seterusnya. Siasatan anda boleh mengambil masa sehingga 120 hari. Kami menghargai atas kesabaran anda sepanjang tempoh siasatan dilakukan.